Hvordan du kan huske dig selv på mellemrummene!

Hvordan du kan huske dig selv på mellemrummene!

Hvordan kan man opnå den forandring man ønsker sig, hvis ens tanker om ens situation er fastlåste? Jeg har for travlt til at holde små pauser, der er for mange krav, der er for lidt timer i døgnet. Måske er alle de tanker sande, men måske kan man alligevel udfordre dem? I Kognitiv terapi arbejder vi med den relation, vi har til de tanker og oplevelser vi har, hvilken sandhedsværdi de har for os, og hvordan vores tanker kan skabe forhindringer for os i forhold til, at leve det liv vi gerne vil leve. Vi arbejder med, hvordan vi kan øve os i at gøre de ting vi gerne vil, på trods af de tanker vi har, som måske skaber forhindringer for os.

Hvis du oplever, at du ikke har tid til at holde pauser i hverdagen, er det så rigtigt, eller kan du måske alligevel finde små oaser af indre ro?

Det sker ikke af sig selv, du er nødt til først at tage en aktiv beslutning om at blive mere nærværende.

SÅ hvordan kan man rette opmærksomhed og få øje på mellemrummene, når alt vores opmærksomhed er rette mod det modsatte – alt det vi skal nå?

Hvis du har lyst til at komme i gang, men ikke har mod på at springe ud i længere meditationer, kan du bruge 8-10 minutter om dagen til at træne en meditation kun på åndedrættet. Hvis du gør det hver dag, vil du, inden du ser dig om, opdage, at du helt automatisk kommet til at bruge åndedrættet som dit anker i løbet af dagen til at forankre dig i nuet.

”Jeg er pludseligt begyndt at lægge mærke til, at jeg flere gange i løbet af dagen har min opmærksomhed rettet mod mit åndedræt, det sker helt automatisk”

som en af mine kursister på 8 ugers mindfulness baseret kognitiv terapi fortalte ca. 4 uger inde i forløbet i efteråret.  Denne kursist havde meldt sig til fordi at hans sind ellers aldrig holdt fri, og altid var i gang med at planlægge alt det han burde lave – med en masse stress symptomer som følge.

Åndedrættet er altid lige her og nu, og når først du har trænet din mindfulness muskel, vil det blive helt naturligt for dig at fange mellemrummene og bruge dem til at skifte fra autopilot til bevidst nærvær i dit daglige liv.

Telefonen mens du venter på hold, mens du skræller kartoflerne, kører en bakkevogn som du alligevel ikke kan køre hurtigt med, køen når du er ude og handle, når du går rundt med din baby på armene, når du putter dine børn, når du er i badet, eller når du har lagt dig i din seng om aftenen. Brug alle de muligheder du kan komme i tanke om, til blot at følge dit åndedræt, måske bare tre åndedræt af gangen – det er også meditation.

Prøv selv, og mærk mellemrummenes virkning!

Hvis du har lyst til at få hjælp til dit stress, tilbagevendende depressioner, angst eller du bare ønsker at lære at blive mere nærværende i dit liv, så kan du tilmelde dig et af mine hold i Esbjerg, hvor jeg afholder de evidensbaserede MBKT Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi forløb, eller du kan kontakte mig for en tid til individuel behandling. Du kan se mere på min hjemmeside under punktet ”kontakt og bestil”.

Følg min facebook gruppe for enkelt kursusdage, workhops mv

 

Telefon: 61 71 14 25

Email: mbkt@elisaferrari.dk

© 2016-2017  Elisa Ferrari. Privatlivs oplysninger 

Følg mig