Hvad er Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi

MBKT

Mindfulness er ikke bare mindfulness.

Når man taler om, at mindfulness virker mod en lang række lidelser er det MBKT og MBSR der er undersøgt på. (se artikler under menupunktet). Det er ikke noget du kan læse dig til eller lære på et kursus en enkelt dag, selvom det kan give dig en forsmag på det. Man kan sammenligne det med, at hvis du ønsker at træne i træningscenteret for at få større muskler, her er det heller ikke nok at træne med håndvægte 2 gange om ugen, ligesom det ikke er gavnligt at starte med de tungeste vægte. At følge et undervisningsforløb i mindfulness og lave sin hjemmetræning er derfor meget vigtigt for at få den gavnlige effekt som undersøgelser viser at mindfulness har.

Det evidensbaserede MBKT forløb er udviklet ud fra MBSR (Mindfulness Baseret Stress Reduktion) som er udviklet af Jon Kabat-Zinn på stressreduktionsklinikken på University of Massachusetts Medical Center. MBKT er en del af kognitiv terapis 3. generationsbølge, oprindeligt udviklet til forebyggelse af tilbagevendende depressioner af Engelske psykologer (Segal, Williams og Teasdale), men har også vist sig gavnlig på en lang række andre områder som f.eks. stressrelaterede problematikker, angst, smerter og en generel forbedring af livskvalitet, relationer samt en større evne til at agere i dit liv frem for at reagere.

“Forløbet er derudover også for dig, som ønsker at leve et liv med mere nærvær og bevidsthed i dagligdagen, i en verden hvor krav til os selv, fra omverden, sociale medier osv. kalder på vores opmærksomhed i alle vores vågne timer.”.

Selv om det kan lyde sådan, er MBKT ikke terapi, men undervisning. Forløbet er bygget op omkring forskellige mindfulness meditationer, opmærksomhedstræning, lette yoga øvelser og elementer fra kognitiv terapi. Derudover øver vi os i uformelle mindfulness øvelser, hvor vi bringer fuld opmærksomhed til dagligdagsgøremål som f.eks. at børste tænder, gå i bad, skrælle kartofler mv.

Formålet med forløbet er at skabe en positiv ændring i måden vil forholder os til vores oplevelser, tanker, følelser og kropslige fornemmelser.

Metoden er udviklet ud fra buddhistisk filosofi og vipassana meditationer, som betyder ”at se det som virkeligt er”, dog er alle religiøse aspekter fjernet.

You can´t stop the waves, but you can learn to surf”

-Jon Kabat-Zinn

INDLEDENDE SAMTALE

inden vi går igang skal vi have en snak sammen. 

BESTIL EN SAMTALE!

Telefon: 61 71 14 25

Email: mbkt@elisaferrari.dk

© 2016-2017  Elisa Ferrari. Privatlivs oplysninger 

Følg mig